Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Olvasás és nyelvtanulás

(Saját tapasztalat)

Sokáig úgy éreztem, hogy sok időt fordítok nyelvtanulásra, mégsem érek el egy valamennyire használható szintet. Nem tanultam meg, hogy hogyan kell nyelvet tanulni. Pedig ezzel kellene kezdeni.

Hogyan tanulj nyelvet?

Erre a kérdésre a Google több ezer választ ad. Érdemes néhányat megnézni. Bár nincs egy mindenki részére tuti módszer, néhány általános tanács elfogadható: kell hozzá motiváció, kell hozzá idő, a szavakat szövegkörnyezetben érdemes tanulni, sok-sok ismétlés kell ahhoz, hogy egy kifejezés automatikusan előjöjjön akkor, amikor kell.

Ajánlásokban nincs hiány: kül- és belföldi csoportos és egyéni tanfolyamok, távoktatás, tankönyvek, videók, online tananyagok, szókártyák, telefonra letölthető applikációk, stb. Különböző módszerek vannak a szavak memorizálására, a kiejtés javítására, a szövegértés, az írás és beszédkészség fejlesztésére. Mindenki találhat a saját egyéniségéhez illő hatékony módszert.

Mi a probléma?

Az, hogy a legtöbb módszer fárasztó, vagy időigényes, vagy drága, vagy unalmas. Nagy akaraterővel, erős motivációval egy darabig csináljuk. Utána jön a felejtés.

De van olyan ajánlott módszer, ami hosszú távon is működik:

az idegen nyelvű olvasás és szöveghallgatás. 

Azt olvasom, amit magyarul is elolvasnék. A tartalom iránti érdeklődés hajt és nem tanulásnak, hanem szórakozásnak tekintem, így minimális erőfeszítést és plusz időráfordítást igényel. (Az olvasáshoz hasonló a film-, vagy videónézés is.) 

Mikor kezdjünk olvasni?

A nyelvtanulás minél korábbi szakaszában, de természetesen valamennyi nyelvtani ismeretre szükség van.

Mit olvassunk?

A lényeg, hogy olyasmit, ami magyarul is érdekel. A mai beszélt nyelvet leginkább a kortárs írók regényeiben találjuk. Kezdetben a nyelvtanulóknak szánt könnyített szövegek nagyobb sikerélményt nyújtanak. Utána lehet egy már magyarul ismert könyvet olvasni más nyelven. Általában könnyebb a fordításokat olvasni, különösen egy magyar könyv fordítását, mert a magyar nevek és az ismerős környezet segítik a megértést.

Hogy olvassunk?

Mérsékelten szótározva. Nem szabad, hogy a szótározás kizökkentsen, elvegye az olvasás örömét, elrontsa az élvezetet. Miért?

1. Az olvasás maradjon szórakozás, ne pedig fárasztó tanulás, mert hamar megunjuk.

2. Ha gyorsabban haladunk, többet tanulunk. A sokszor ismétlődő kifejezések beívódnak az agyba és szükség esetén automatikusan előjönnek a megfelelő ragozott alakban. Ez a nyelvtudás lényege, nem az, hogy erősen koncentrálva eszembe jut egy szó és hozzá a nyelvtan, mert arra beszéd közben nincs idő. A ritkán előforduló szavakat hiába nézem meg, úgyis elfelejtem. Egy nyelvben olyan sok szó van különböző nyelvtani alakokban és szövegkörnyezetben számolva, hogy hagyományos szótanulással rengeteg idő sem lenne elég. Logikusan a fontosabbak megtanulásával kellene kezdeni. Az olvasás automatikusan megoldja a számunkra fontosak kiválogatását. 

Megjegyzés: az e-könyv olvasók beépített szótárával olyan egyszerű és gyors a szótározás, hogy nem nagyon lassítja az olvasást, de mindent megnézni még így sem érdemes. 

Hangoskönyv

A hallás utáni szövegértést fejleszti, de nagyobb kihívás, mint az olvasás. Követni kell a beszéd ütemét, nem a saját tempónkban haladunk, nem látjuk leírva a neveket, a visszajátszás nehézkes, szótározás szinte kizárva. Egy idő után viszont egy regény cselekménye segíti a szövegértést, jobban mint például a hírek esetében. Egy szépen artikulálva felolvasott regényt általában könnyebb megérteni, mint egy filmet, és intenzívebb nyelvgyakorlást jelent, mert a film mondanivalóját nem csak a fülünkkel fogadjuk be.

Mit gondolsz minderről? Várjuk hozzászólásodat!

 

Hozzászólás

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.